نرم افزار لینوکس
البرز مطلب
مطالب جدید
سه شنبه 7 آبان 1392برچسب:نرم افزار لینوکس , :: 1:8 :: نويسنده : میلاد و سبحان

نرم افزار لینوکس

حتما با توجه به مطالبی که درباره ی لینوکس گفته شده ، اگر مشتاق بوده اید ، تا الان به سراغ لینوکس رفته بودید ،ولی مشکل اغلب افرادی که بدون آشنایی قبلی به سراغ لینوکس میرن، در برخورد اول ناآشنا بودن با نرم افزارهای کاربردی این محیطه.

در واقع لینوکس سیاست دو گانه ای رو در برابر کاربرای خودش اتخاذ کرده، از نظر لینوکس یا کاربرا آماتورند و علاقه ای به سردرگم شدن بین کدها و پیچیدگی­های لینوکس ندارن، یا افرادی هستند که تمایل دارند خیلی حرفه ای عمل کنن و کنجکاوانه سیستم عامل رو باب میل خودشون تنظیم کنن. در نگاه اول نیازهای این دو دسته رو شاید نشه در یک قالب گنجوند، ولی این سیستم عامل سعی داشته تا پاسخ مناسبی به نیاز همه کاربرانش داشته باشه.


خوب اول از همه باید بگیم که محیط لینوکس محیط چندان عجیبی نیست و مثل ویندوز توی اغلب توزیع های اون یک محیط گرافیکی به نمایش در میاد که میتونید محتویات ذخیره شده روی کامپیوتر رو مشاهده کنید، ماوس و کیبورد رو که هم که در اختیار دارید پس کار نباید خیلی هم سخت باشه .

آیا فقط همین ها کافیه؟

شاید برای چند دقیقه یا نهایت چند ساعت اول سرک کشیدن تو منوهای لینوکس سرگرم کننده باشه، ولی کم کم شما نیاز پیدا میکنین که فایل های متنی جدیدی رو ویرایش کنید، یا احتمالا موزیک مورد دلخواهتون رو گوش بدید، یا ادامه­ی فیلم مورد علاقتون رو ببنید،  شاید هم تمایل داشته باشید که به اینترنت وصل بشید، برید سراغ ایمیل­ها و پیغام ها تون، یا به دنبال مطلب جدیدی بگردید.

اینها جزو ابتدایی ترین نیازهای یک کاربر معمولی به حساب میاد. که لینوکس تونسته پاسخگوی این نیاز ها باشه.

بارها و بارها شنیدید که لینوکس منبعِ بازی داره ولی این واقعا به چه مفهومیه؟

خیلی ساده و کوتاه توضیحش این میشه که بنیان گذاران لینوکس به جای اینکه از کدهای این سیستم عامل به صورت خیلی محرمانه محافظت کنن، تمام منابع و کدها رو در اختیار همه ی کاربران قرار دادن، و از طرفی اغلب نرم افزارهای طرفدار جنبش نرم افزار های منبع باز هم همین سیاست رو اتخاذ کردن .

همین امر باعث تنوع زیاد بین نسخه های مختلف لینوکس و نرم افزارهای جانبی اون شده.

برای مثال شاید بیش از 100 نرم افزار برای پخش فایل های mp3 وجود داشته باشه.آمار دقیقی نمیشه از تعداد نرم افزارها ارائه کرد، شاید همین الان یک دانشجوی علاقه مند مشغول کار روی کدهای نرم افزاری برای پخش فایل های صوتی-تصویری باشه.

تنوع نرم افزارهای مختلف توی سیستم عامل­های دیگه هم زیاده، ولی معمولا اغلب ما از شاخص ترین اون نرم افزارها استفاده می­کنیم. امروزه دیگه کمتر کسی پیدا میشه که اسمی از photoshope,JetAudio,Microsoft office ,.. نشیده باشه.

ولی تنوع توزیع­های مختلف لینوکس، تنوع نرم افزار های جانبی را بدنبال داره،و این معمولا باعث سردرگمی کاربرای تازه کار لینوکس میشه. خوب این تنها ایراد نیست!

شاید یکی از مشکلات عمده ی لینوکس، عدم حمایت از طرف سازندگان نرم افزارهای مشهور و پرطرفدار باشه، با یک نگاه گذرا به فهرست سازندگان نرم افزاری مشهور، کمتر شرکتی محصولات خود را قابل اجرا برای این سیستم عامل متن باز هم درنظر گرفته. بطور مثال شرکت‌های مثل AutoDesk که محصولات معروفی چون اتوکد، و 3D MAX را برای مهندسین و طراحان نقشه‌های فنی ارایه می‌کند، غالبا محصولات قدرتمند خود را برای کاربران ویندوز درنظر گرفته اند.

این چالش بزرگی برای طیف وسیعی از کاربران، فنی مهندسی محسوب میشه، این دسته از افراد به راحتی نمی توانند ویندوز و نرم افزارهایی که عمری با آنها خو گرفته اند را ترک کنن.

متاسفانه مسئله ی دیگه ای که در این بین کمک چندانی به ترویج لینوکس نداشته، نرم افزارهای مشابه‌ای در همین حوزه ها بودن! شاید بیان این موضوع خیلی تعجب برانگیز باشد، اما در حقیقت سازندگان کوچکی که این نرم افزارها را طراحی می­کنند، توان رقابت با ابرشرکتهای نرم افزاری را ندارند و در خیلی از موارد سایر سیستم­ها از خروجی این نرم افزارها به خوبی پشتیبانی نمی­کنن.

اما به همون اندازه که از جنبه منفی به این موضوع پرداخته میشه، نکات مثبتی هم از نرم افزارهای متن باز لینوکسی وجود داره.

بطور مثال نرم افزارهای ارتباط با مشتری CRM مانند vtiger (وی تایگر)که رقیب نرم افزارهای گِرون قیمتی مثل Microsoft CRM و یا SAP (سَپ) اند.

اینجا این توضیح رو بدیم که علم CRM میتونه روابط بین شرکت‌ها با مشتریاشون رو مدیریت کنه. به نحوی که رضایت بیشتری برای مشتریان ایجاد بشه، یا حتی با سرو سامون دادن به داده های یک سازمان سود آوری بیشتری هم برای آنها به همراه بیارن.

شاید شرکت‌های کوچک توان مالی خرید این دست از نرم افزارها را نداشته باشند، اینجاست که نرم افزارهای مشابه رایگان و منبع باز، حرفی برای گفتن دارن .

البته در نرم افزارهای ویرایش فیلم قضیه کمی متفاوته،در واقع تو عرصه ی ویرایش فیلم لینوکس خیلی قدرتمند ظاهر شده به نحوی که خیلی از تدوینگرای فیلم های معروف و پر طرف­دار ترجیح دادن تا از این نرم افزارها  برای کارشون استفاده کنند.

اما نکته مثبت دیگری که میشه برای لینوکس درنظر گرفت، استفاده از سیستم‌های سِروِری خاص لینوکسه که بازهم اقبال بسیار بالایی نسبت به مشابه های تجاری داشته. بطورمثال سیستم تلفنی VOIP (وُیپ)لینوکسی به نام Astrix (آست ریکس) که بصورت رایگان عرضه شده، تونسته جایگزین مناسبی برای سیستم­های تلفنی گرون قیمت باشه، یا مسیریاب­ها و فایروال‌های رایگانی که در صورت استفاده، می توننن صرف جویی بالایی برای هر سازمان و  شرکتی به ارمغان بیارن.

در مجموع این نکته را باید مد نظر داشته باشین، که هیچ اجباری به استفاده از لینوکس و پیدا کردن نرم افزارهای کاملا مشابه به نرم افزار های ویندوزی نیست. اما چند تا دلایل دیگه برای استفاده از لینوکس:

تو خیلی از کشورها کاربران هزینه های سنگینی را برای خرید مجوز استفاده از نرم افزار های تجاری پرداخت می­کنند. خیلی از این افراد مشتاقانه به دنبال نرم افزارهای جایگزین میگردن، و معمولا نرم افزارهای قدرتمندی که تحت مجوز GNU (گنو) بصورت رایگان ارائه میشن، بسیار راه گشا هستن.

از طرفی، خیلی از کامپیوترهای قدیمی که سخت افزار قدرتمندی ندارن و مدتهاست بلااستفاده موندن با استفاده از سیستم عاملِ سبکِ لینوکس کاملا میتونن کارآمد باشن.

خوب حالا اگر به هر دلیلی،به این سیستم عامل علاقه مند شدین ما چند پیشنهاد برای شما داریم:

اول از همه، یکی از توزیع های محبوب لینوکس رو که ما در برنامه­های قبلی به روز هم گفتیم، انتخاب کرده و اون را دانلود و نصب کنین. نسخه هایی مثل:

Ubuntu /Fedora / Mint/ Suse/

یا توزیع های فارسی شده ای مثل Shabdixلینوکس شریف, parsix

ولی از چه نرم افزارهای جایگزینی میشه در محیط لینوکس استفاده کرد؟



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها
  • ترک اعتیاد ناجی نیلوفران آبی
  • جی پی اس موتور
  • جی پی اس مخفی خودرو

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان البرز مطلب و آدرس alborzmatlab.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 24
بازدید کل : 23578
تعداد مطالب : 42
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



در كل اينترنت
در اين سايت
میان صفحات فارسی